En titt på kunstig intelligens og teknologi – bokanmeldelse

Det er ganske åpenbart at datamaskiner og kunstig intelligens vil kjøre verden vår i morgen, slik vi programmerer disse maskinene i dag. Interessant nok, om ikke lenge vil disse AI -maskinene programmere seg selv. Hvordan har vi kommet så langt, spør du? Kanskje du må gjøre litt research selv.

Hvis dette emnet interesserer deg, så har jeg en flott bok du kan lese. Det er en bok jeg eier personlig, og en jeg leste for lenge siden, men den har fortsatt gyldighet i dag, og mange av spådommene fra den siste perioden, som bare er to tiår siden, selv om det virker som eoner; boken er:

“The Connection Machine”, av W. Danny Hillis, MIT Press, MA, 1989, (208 s), ISBN: 978-026258-0977.

Denne boken er en forlengelse av en svært kontroversiell og forutgående MIT -avhandling av samme forfatter. Denne boken er ikke for den ikke-intellektuelle, og han blir ganske tykk på detaljene og filosofien om parallell databehandling. Denne boken ble skrevet i god tid før massiv internettbruk, akkurat som datateknologien i Silicon Valley virkelig tok fart. Dette er faktisk en av de bøkene som var datidens viktigste motor.

Dette er grunnen til at jeg har det i biblioteket mitt, og derfor anbefaler jeg det til alle som er interessert i kunstig intelligens, maskinvare, fremtidig programvare, eller hvor vi skal herfra. hvorfor spør du – for hvis fortiden er en indikasjon på fremtiden, blir ting ganske interessante i det neste tiåret. Faktisk håper jeg at du vil vurdere dette og utdanne deg selv litt tidligere, slik at du kan forstå hvor langt vi har kommet, hvor raskt vi har kommet og hvor vi går herfra. Tenk på det.